«Майбутнє світу за електротранспортом» – не лише популістська шаблонна фраза з бульварної преси. Курс на зменшення паливної залежності – це свідомий крок багатьох розвинених держав сучасності. Електрична тяга позитивно впливає на екологію і коштує дешевше за роботу бензинового двигуна внутрішнього згорання… значно дешевше. Розвиток індустрії робить електротранспорт дедалі доступнішим для пересічних користувачів, а отже на вулицях можна зустріти все більше водіїв електричних самокатів, скутерів та велосипедів.
Електрореволюція значно випереджає спроможність держави регулювати питання безпечного користування та правових норм. Проте, це зовсім не означає, що керманичі не відповідають перед законом за спричинені ними ДТП. Відтак EDG group нагадує користувачам про необхідність безпечного користування популярними видами електротранспорту.
Вже зараз деякі суди визначають кермувальників електросамокатів повноцінними учасниками дорожнього руху – водіями транспортного засобу. Тобто у випадку ДТП така особа може нести як адміністративну відповідальність, так і кримінальну. Зокрема у судочинстві вже були випадки притягнення до відповідальності водіїв електросамокатів. Наприклад, у разі травмування або загибелі людини, рух самокатом по пішохідній зоні розглядається як злочин. Електросамокат відповідає поняттю «транспортний засіб», яке визначено пунктом 1.10 ПДР (пристрій, призначений для перевезення людей і (або) вантажу, а також встановленого на ньому спеціального обладнання чи механізмів). Відповідно виїжджаючи на дорогу, користувач зобов’язаний дотримуватися ПДР і несе відповідальність за заподіяну іншим транспортним засобам шкоду.
Для самоката актуальні загальні правила дорожнього руху:
– дотримуватись швидкісних режимів;
– поступатися дорогою пішоходам та іншим транспортним засобам;
– не їздити тротуарами, якщо це не дозволено знаками або розміткою;
– не використовувати мобільний телефон чи навушники під час руху;
– не їздити у нетверезому стані, під впливом наркотиків, під впливом лікарських засобів;
– мати при собі документ, що засвідчує особу;
– мати на електросамокаті світловідбивні елементи;
– використовувати світлові прилади у темний час доби.
Що стосується електроскутерів, то тут усе просто – діють ті самі правила, що і для бензинових скутерів. Проте є цікава особливість, яка полягає у тому, що власник електричного скутера не зобов’язаний мати жодних реєстраційних документів, або володіти певною категорією водійського посвідчення у тому випадку, якщо потужність двигуна його транспорту не перевищує 3000 Вт. Тому, якщо у поліції виникнуть питання щодо відповідних документів, достатньо пред’явити правоохоронцям технічний паспорт, у якому зазначена потужність та характеристики скутера. Само собою, цей аспект не звільняє вершника від відповідальності за заподіяну шкоду собі та оточенню, а також від знання ПДР.
Електровелосипед цікавий тим, що його електричний потенціал зазвичай застосовують для допомоги в педалюванні – так званий Pedal Assistance – режим, у якому велосипедист приводить велосипед у рух фізичною силою, а електродвигун інерційно допомагає полегшити педалювання, подаючи малу потужність. Звичайно електричним велосипедом можна керувати і за допомогою суто двигуна, але тоді це кратно зменшить запас ходу. Таким чином маємо гібридний транспортний засіб (а велосипед вважається транспортним засобом згідно з ПДР), тому класифікувати його досить складно. Якщо не використовувати двигун – це звичайний велосипед, з відповідними для велосипеда правилами, якщо потужність двигуна перевищує 3000 Вт – його класифікують як механічний транспортний засіб, а потужність двигуна у 4000 Вт роблять з нього мопед, згідно з ПДР. Тож особливих вимог до власників електровелосипеда поки не існує, а підпорядковується такий учасник дорожнього руху загальним правилам для велосипедистів.
Отже, попри слабке на сьогодні правове регулювання електротранспорту в Україні, власник електричного засобу пересування дедалі рідше визначається як пішохід (у випадку з самокатами) і майже завжди вважається учасником дорожнього руху, а його пристрій класифікується як транспортний засіб. Виходячи з цього, користувачі таких девайсів підпорядковуються загальним правилам дорожнього руху, таким як збереження швидкісного режиму, тверезе водіння, забезпечення світловідбивних елементів та знання самих ПДР. Кожен користувач електротранспорту несе відповідальність за свою безпеку, безпеку пішоходів, інших транспортних засобів та їх водіїв. За спричинені ДТП, або нанесені фізичні травми пішоходам настає адміністративна і навіть кримінальна відповідальність. Власники електротранспорту повинні стежити за справністю їхнього засобу пересування, використовувати захисне спорядження і не провокувати аварійні ситуації на дорогах (триматися правого боку дороги, сигналізувати про повороти, перевозити пристрій вручну на пішохідних переходах тощо).
Споживайте відповідально, катайтеся безпечно!